ثبت شرکت تعاونی
نوشته شده توسط : zohre

ثبت شرکت تعاونی

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت شرکت تعاونی را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

ثبت شرکت تعاونی یکی از خدمات ثبت شرکت کریم خان می باشد که زیر نظر وکلای حقوقی برجسته و با تجربه در کمترین زمان ممکن و با کمترین حضور مشتری انجام می شود .در این مقاله به صورت جامع و کامل قوانین و ضوابظ ثبت شرکت تعاونی در کرج جهت آگاهی شما عزیزان تهیه و تدوین گردیده است در صورتی که هر گونه سوال در مورد ثبت شرکت تعاونی دارید مشاوران ما مشتاق پاسخگویی و راهنمایی شما می باشند.

تعاریف لازم جهت ثبت شرکت تعاونی در کرج

شرکت تعاونی چیست؟

 

شرکت های تعاونی عبارت است از، شرکتی متشکل از ۷ نفر سهام دار است که  با توجه به ماده ۱۷ قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران باید تمام و یا حداقل ۵۱ درصد سرمایه اصلی آن توسط اعضا در اختیار شرکت های تعاونی قرار گیرد  و در ثبت شرکت تعاونی حداقل یک سوم سرمایه آن باید تادیه و در صورتی که به صورت نقدی و جنسی باشد تقویم و تسلیم شده باشد. سازمان ها ، شرکت های دولتی وابسته به دولت و تحت پوشش دولت ، وزارتخانه ها، بانکها، شهرداری ها ، شوراهای اسلامی کشور ، بنیاد مستضعفان وسایر نهاد های عمومی می توانند جهت اجرای بند دو اصل چهل و سه قانون اساسی از راه وام بدون بهره یا هر راه شرعی دیگر اقدام به کمک در تامین و یا افزایش سرمایه شرکتهای تعاونی نمایند بدون اینکه عضو باشند .

 

در ثبت شرکت تعاونی در کرج و مقررات آن نحوه و شرایط عضویت در تعاونی ها در ماده ۹ قانون تجارت آمده است و خارج شدن اعضا از تعاونی به اختیار آنها است و نمیتوان آنها را منع کرد اما در صورتی که خروج نامبرده موجب ضرر برای تعاونی باشد ملزم به جبران آن خواهد بود.

 

این نکته را  باید در نظر داشت که برای ثبت شرکت تعاونی و گرفتن مجوز لازم برای ثبت شرکت تعاونی در کرج درابتدا باید هیئت مؤسس پس از تشکیل جلسه موسسین صورتجلسه مربوطه را به اداره تعاون ارجاع دهد.

انواع شرکت تعاونی بر اساس نوع فعالیت

 

الف : شرکتهای تعاونی تولیدی

 

شرکت تعاونی تولیدی به شرکتی گفته می شود که به منظور اشتغال اعضا در امور به کشاورزی و دامداری،  یا دامپروری پرورش و صید ماهی شیلات ، صنعت ومعدن عمرانی ( شهرداری و یا روستایی ) و عشایری می نمایند که نیاز مشاغل تولیدی یا مصرف کنندگان عضو خود را در چهار چوب مصالح عمومی و به منظور کاهش هزینه ها و قیمت ها تامین می نمایند. شرکت هایی  به صورت تعاونی ثبت می شوند که عمده فعالیت آنها عمدتا توزیعی و تولیدی باشد.

 

ب) شرکت تعاونی توزیعی

 

شرکت های تعاونی توزیعی عبارتند از تعاونی هایی که نیاز مشاغل تولیدی و یامصرف کنندگان خود را در چارچوب مصالح عمومی و به منظورکاهش هزینه ها وقیمت ها تامین می نماید و همچنین در امور مربوط به تهیه و توزیع کالا ‚ مسکن‚ خدمات و سایر نیازمندیهای اعضاء فعالیت می نماید .

انواع شرکت های تعاونی بر اساس تقسیم بندی

 

ثبت شرکت تعاونی در کرج را میتوان در دو قالب عام و خاص انجام داد که به شرح زیر می باشد :

الف) شرکت تعاونی عام :

 

شرکتی است که عضویت در آن برای همه آزاد می باشد ( تعداد اعضاء در این تعاونیها حداقل ۵۰۰ نفر و براساس نوع تعاونی که وزارت تعاون تعیین کرده مشخص می شود وبایستی سهام آن رابه عموم مردم عرضه نمایند .

ب) شرکت تعاونی خاص :

 

شرکتی است که عضویت درآن برای گروهی خاص مانند کارگران ‘ دانشجویان ‘ کشاورزان ‘ زنان ‘ پزشکان ‘ وکلای دادگستری ‘ اعضاء هر صنف و مشاغل خاص و نظایر اینها با رعایت شرایط آزاد تعیین می شودودرنتیجه سهام آن فقط به افراد واجد شرایط واگذارمی شود.

شرایط عضویت در شرکتهای تعاونی

 

۱ ـ تابعیت جمهوری اسلامی ایران

 

۲ ـ نداشتن ممنوعیت قانونی و حجر

 

۳ ـ خرید حداقل سهام در اساسنامه

 

۴ ـ نوشتن درخواست برای عضو شدن در تعاونی

 

۵ ـ دادن تعهد برای اینکه مقررات تعاونی را رعایت کند

 

۶ ـ در شرکتهای تعاونی مشابه عضو نباشد

سرمایه لازم جهت ثبت شرکت تعاونی در کرج

 

در شرکتهای تعاونی حداقل میزان سرمایه ۱۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال می باشد.

مراحل تاسیس شرکت تعاونی

 

برای ثبت شرکت تعاونی در کرج ، هیات مؤسس متشکل از متقاضیان حائز شرایط قانونی، نسبت به تهیه طرح پیشنهادی و تنظیم اساسنامه منطبق بر قانون بخش تعاونی، دعوت به عضویت افراد واجد شرایط و تشکیل اولین مجمع عمومی عادی جهت تصویب اساسنامه و تعیین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان و سایر وظایف مجمع عمومی عادی اقدام می‌نماید.

 

موسسین شرکت تعاونی باید با قوانین و مقررات تعاونیها آشنائی کافی داشته باشند و در صورت نیاز در کلاسهای آموزشی یکروزه که اداره کل تعاون استان تعیین می‌کند و زمان تشکیل آن حداکثر یک هفته از تاریخ تسلیم تقاضا خواهد بود شرکت نمایند.

 

هیات مؤسس در طرح پیشنهادی، ضرورت ثبت شرکت تعاونی در کرج و ارائه دلایل توجیهی مبنی بر تناسب هدفهای تاسیس شرکت تعاونی با هدفها و برنامه‌های مصوب جمهوری اسلامی ایران با ذکر میزان سرمایه ثابت و در گردش مورد نیاز طرح، تعداد و مشخصات داوطلبان، قید میزان سهم لازم التادیه هر عضو، سوابق و مهارتهای آنان در رشته فعالیت موردنظر، نام شعبه صندوق تعاون برای افتتاح حسابهای تعاونی را ذکر نموده و با معرفی نماینده تام‌الاختیار به اداره کل تعاون ارائه می‌نماید.

ارکان تصمیم گیرنده شرکت تعاونی

 

بالاترین مرجع تصمیم گیری و نظارت درامور شرکتهای تعاونی مجامع عمومی هستند که از اجتماع اعضای تعاونی یا نمایندگان تام الاختیار به صورت عادی و فوق العاده تشکیل شده و هر عضو بدون در نظر گرفتن میزان سهم تنها دارای یک رای می باشد.

 

 الف – مجمع عمومی عادی

 

مجمع عمومی عادی حداقل سالی یک بار پس از پایان سال مالی جهت انجام وظایف قانونی خود با دعوت هیئت مدیره تشکیل گردیده و وظایفش به شرح زیر می باشد:

 

        انتخاب هیئت مدیره و بازرس یا بازرسان برای مدت ٢ سال

 

        رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره ترازنامه و حساب سود و زیان

 

        سایر گزارشهای مالی هیئت مدیره

 

        تعیین خط مشی و برنامه شرکت تعاونی و تصویب بودجه جاری و سرمایه گذاری و اعتبارات وامهای درخواستی و سایر عملیات مالی به پیشنهاد هیئت مدیره و …. .

 

ب – مجمع عمومی فوق العاده

 

مجمع عمومی فوق العاده بنا به تقاضای کتبی حداقل یک سوم اعضای تعاونی و یا اکثریت مطلق اعضا هیئت مدیره و یا بازرس و یا بازرسان با حضور حداقل دو سوم اعضا کل مجمع تشکیل می شود. در تعاونی های دارای بیش از پانصد نفر عضو در صورتی که بار اول مجمع با دو سوم اعضا تشکیل نشود بار دوم با نصف به علاوه یک رسمیت خواهد داشت .

 

در صورت عدم تشکیل مجمع عمومی فوق العاده توسط هیئت مدیره ظرف مدت حداکثر یک ماه وزارت تعاون اقدام به این کار می نماید. وظایف مجمع عمومی فوق العاده تغییر در مواد اساسنامه شرکت تعاونی (درحدود قانون)، تصمیم گیری نسبت به عزل یا قبول استعفای هیئت مدیره و ادغام یا انحلال شرکت تعاونی خواهد بود.

ادغام و انحلال شرکت تعاونی

 

الف – ادغام تعاونی

 

مجامع عمومی فوق العاده می توانند ادغام شرکتهای تعاونی را با یکدیگر تصویب نمایند. صورتجلسات مجامع عمومی فوق العاده تعاونی هایی که با هم ادغام شده اند به همراه مدارک مربوطه حداکثر ظرف مدت دو هفته جهت ثبت به اداره ثبت شرکتها تسلیم شده و خلاصه تصمیمات نیز به اطلاع کلیه اعضا و بستانکاران می رسد .

 

ب – تصفیه و انحلال شرکت تعاونی

 

شرکتهای تعاونی با رای مجمع عمومی فوق العاده یا وزارت تعاون در موارد زیر منحل می گردند:

 

    در صورت تصمیم مجمع عمومی فوق العاده کاهش تعداد اعضا از حد نصاب مقرر در صورتی که حداکثر ظرف مدت ٣ ماه تعداد اعضا به نصاب مقرر نرسیده باشد.

    انقضای مدت تعیین شده در اساسنامه مربوط. در صورتی که در اساسنامه مدت تعیین شده باشد و مجمع عمومی مدت را تمدید نکرده باشد.

    توقف بیش از یک سال بدون عذر موجه

    عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط پس از ٣ بار اخطار کتبی در سال به وسلیه وزارت تعاون بر طبق آیین نامه مربوط و بالاخره در صورت ورشکستگی طبق قوانین مربوط.

 

پیش نیاز  ثبت شرکت تعاونی در کرج

 

قبل از آنکه متقاضیان ثبت شرکت تعاونی در کرج اقدام به انجام مراحل ثبت شرکت نمایند باید موارد زیر را به عنوان پیش نیاز داشته باشند

 

    تعداد متقاضیان باید حداقل ۷ نفر باشد و شرایط قانونی زیر را برای عضویت در شرکتهای تعاونی داشته باشند

    تابعیت جمهوری اسلامی ایران

    نداشتن ممنوعیت قانونی و حجر

    خرید حداقل سهام در اساسنامه

    درخواست کتبی برای عضو یت در تعاونی

    دادن تعهد برای رعایت مقررات تعاونی

    متقاضیان  باید در شرکتهای تعاونی مشابه عضو نباشد

 

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده ثبت شرکت تعاونی در کرج

 

جهت تشکیل پرونده ثبت شرکت تعاونی در کرج ، متقاضیان ثبت شرکت باید مدارک ذیل را تهیه و تکمیل کنند

 

    ارائه مجوز فعالیت مربوطه

    لیست اسامی حداقل ۷ نفر به همراه آدرس و شماره تلفن محل سکونت هریک از اعضا

    دو سری کپی شناسنامه (صفحه اول و دوم)

    دو سری کپی کارت ملی

    دو سری کپی آخرین مدرک تحصیلی یا تجربی

    دو سری کپی کارت پایان خدمت برای متولدین ۱۳۳۸ به بعد یا گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان

    اسامی اعضای هیات موسس (حداقل ۳ نفر)

    تکمیل فرم تشکیل شرکت تعاونی و نمونه امضای اعضای هیات موسس (۳ نفر)

    آدرس و کد پستی محل اجرای طرح

    نام پیشنهادی شرکت تعاونی جهت تایید نهایی نام از مرجع مربوطه

    تعیین مدیرعامل و عضو علی البدل هیات مدیره و بازرس اصلی و بازرس علی البدل

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی در کرج

 

    مجوز اداره کل تعاون یا اداره تعاون شهرستان ذیربط (تصویر موافقتنامه تشکیل) یک نسخه

    اساسنامه تصویب شده شرکت تعاونی در اولین مجمع عمومی عادی (۳ نسخه)

    آگهی دعوتنامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی فرم شماره ۳ (۳ نسخه)

    صورتجلسه اولین مجمع عمومی عادی دال بر تصویب اساسنامه و انتخابات اولین هیئت مدیره و بازرسی یا بازرسان فرم شماره ۴ (۳ نسخه)

    رسید پرداخت سرمایه شرکت طبق اساسنامه به صندوق تعاون (۳ نسخه)

    لیست اسامی و اعضاء حاضرین در اولین مجمع عمومی عادی فرم شماره ۵ در(۳ نسخه)

    لیست اسامی و مشخصات و نشانی کلیه اعضاء و سهامداران تعاونی فرم شماره ۷ در(۳نسخه)

    صورتجلسه اولین هیئت مدیره دال بر انتخاب رئیس ، نایب رئیس و منشی هیئت مدیره و تعیین مدیر عامل و تعیین صاحبان امضای مجاز (فرم شماره ۶) (۳ نسخه)

    لیست و مشخصات اعضای هیئت مدیره ، بازرسان و مدیرعامل و همینطوراعضای علی البدل(فرم شماره ۴) به همراه تصویرشناسنامه وآخرین مدرک تحصیلی آنها

    مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی

    کپی شناسنامه، کارت ملی و مدارک تحصیلی موسسین

    گواهی پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت

    برگ عدم سوء پیشینه موسسین

 

نکاتی برای ثبت شرکت تعاونی در کرج

 

برای ثبت شرکت تعاونی در کرج باید به نکات زیر جهت سهولت در  انجام روند ثبت شرکت توجه کرد

 

    در تابلوها و سربرگهای شرکتهای تعاونی ذکر عنوان «تعاونی» ضروری است و باید بطور خوانا قید شود.

    برای واحدهای صنفی شهرستانها و برای هر واحد کارمندی و کارگری فقط یک شرکت تعاونی در هر موضوع فعالیت تشکیل می‌شود.

    شرکتهای تعاونی با بیش از ۵۰۰ عضو و اتحادیه‌هایی که تعداد اعضاء تعاونیهای عضو آنها مجموعاً بیش از ۲۰۰۰ عضو باشد، «تعاونی بزرگ» محسوب می‌شوند.

    در انواع شرکتها و اتحادیه های تعاونی تعداد اعضاء در زمان ثبت شرکت و دوران فعالیت باید طبق طرح تأسیس و تغییرات بعدی آن بوده و رعایت موارد زیر الزامی است.

    حداقل تعداد اعضاء در زمان ثبت شرکت تعاونی در کرج و دوران فعالیت آن نباید از ۷ نفر عضو کمتر باشد.

    در شرکتهای تعاونی اشتغال زا که به منظور ایجاد اشتغال تولیدی یا خدماتی با استفاده از کمکهای دولتی برای اعضاء تشکیل می‌شوند . تعداد اعضاء بایستی حداقل معادل ۵۰% مشاغل دائمی طرح تعاونی باشد.

    حداکثر تعداد اعضاء در تعاونیهای مسکن تأمین مسکن اعضاء متناسب با اهلیت ( دانش و تجربه) مدیران تعاونی بنا به تشخیص ادارات کل تعاون تعیین می‌گردد.

    تعیین میزان سرمایه و ارزش سهام بعهده هیأت مؤسس تعاونی است و میزان آن در اساسنامه مصوب ذکر خواهد شد. بدیهی است هر تعاونی وقتی تشکیل و ثبت میشود که حداقل یک سوم سرمایه آن تأدیه و چنانچه بصورت نقدی و جنسی باشد تقویم و تسلیم شده باشد.

    اعضای تعاونی مکلفند مبلغ تعهد شده سهم خود را ظرف مدت مقرر در اساسنامه شرکت تعاونی که نباید از دو سال بیشتر باشد تادیه نمایند.

    سهم اعضاء درتأمین سرمایه تعاونی برابر است. مگر اینکه مجمع عمومی تصویب نماید که برخی از اعضاء سهم بیشتری خریداری نمایند. در این صورت حداکثر میزان سهم هر عضو نباید از ۳۰ درصد کل سرمایه تعاونی تجاوز نماید.

    هر شرکت تعاونی می‌تواند فقط عضو یک اتحادیه شهرستانی، استانی و یا مرکزی باشد، در هر حال عضویت در بیش از یک اتحادیه، برای شرکت تعاونی با تعدد موضوع فعالیت بلامانع است.

    اعضای هیات مدیره اتحادیه از نمایندگان تعاونیهای عضو و به عنوان شخص حقیقی و اعضای هیات بازرس اتحادیه ‌از نمایندگان تعاونیهای عضو و یا سایرین تعیین می‌شوند.

    حداقل تعداد اعضاء اتحادیه‌های سراسری در زمان ثبت شرکت تعاونی و دوران فعالیت ۱۵ عضو تعیین می‌گردد. اعضاء اتحادیه‌های سراسری، اتحادیه‌های استانی می‌باشند.

    در شرایط خاص که تشکیل اتحادیه سراسری ضروری است و تعداد اعضاء به حد نصاب نمی‌رسد، تشکیل اتحادیه با مجوز وزیر تعاون و رعایت حداقل قانونی بلامانع است.





:: بازدید از این مطلب : 1345
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: